Stappenplan voor makelaars om je eigen merk neer te zetten

Een merk kan je op allerlei manieren in de markt zetten, een symbool, ontwerp, naam, reputatie, emotie, toon of wat dan ook. Het gaat erom hoe je je weet te onderscheiden van anderen. Iets waar ook makelaars niet aan ontkomen. Een bedrijf moet een ‘smoel’ hebben. Klanten hebben niets met een bedrijf zonder gezicht. Het persoonlijke contact is belangrijk, ook in het zakelijke verkeer.

In de wereld van de makelaardij is er vandaag de dag geen ruimte voor de zoveelste makelaar tussen al die anderen. Je moet je zien te onderscheiden van je concurrenten en daarbij werken aan je zichtbaarheid richting je doelgroep. De manier om dat te doen is door jezelf in de markt te zetten met een eigen merk dat herkenbaar is.

Besef – om te beginnen – dat je zelf dat merk bent: dus het gezicht dat je iedere ochtend in de spiegel ziet. Daar moet je het mee doen. Maak dit je beginpunt. Ga er op een positieve manier mee om: niemand is hetzelfde als jij.


Stap 1: Bepaal jouw merk door het stellen van de volgende vragen:

Wat wil je dat mensen weten over jou?
Wat zijn je waarden?
Waar gaat je passie naar uit?
Voor wie heb je bewondering en waarom?
Wie behoort er tot je doelgroep? Zijn ze starters op de huizenmarkt, mensen die hun

kinderen net hebben zien uitvliegen of zijn het singles.
Vraag aan mensen met wie je hebt gewerkt hoe ze je zouden omschrijven.

Stap 2: Stel een boodschap op

De nummer 1 regel voor het opstellen van een bericht is dat het vanuit jezelf moet komen. Als je probeert een beeld te schetsen van iemand wie je niet bent, prikken mensen daar zo doorheen. Toon wie je bent. Dr. Seus zei iets in de trend van: mensen die dat niet waarderen, doen er niet toe en mensen die je respecteren, vinden het prima zoals je bent.

In de wereld van vandaag is de scheidslijn tussen je persoonlijke en werkzame leven minimaal dankzij het gebruik van social media. Klanten die op jouw website eerst je met zorg opgestelde biografie lezen, gaan op zoek naar meer informatie over jou en een muisklik verder is dat te vinden. Dus zorg ervoor dat de berichten die je op social media zet in overeenstemming zijn met de boodschap die je over jezelf wilt uitdragen. Lees je berichten op bijvoorbeeld Facebook na en doe dit door de ogen van je klanten. Wat zien ze dan: een hardwerkende huisvader, een persoon die alles uit het leven lijkt te willen halen of een kroegtijger? De keuze is aan jezelf. Hou daarbij scherp in de gaten wie je (mogelijke) klanten zijn.


Stap 3: Zorg er voor dat anderen jouw verhaal (door-) vertellen

Vertel je verhaal zodat anderen het kunnen oppakken. Als jij het niet doet, doet niemand het. Zodra je een gevestigde naam bent, zullen je klanten (mond-op-mond) reclame voor je maken.

Een simpel voorbeeld: waarom heeft iedere gevestigde retailer recensies en meningen van klanten op de eigen site staan. Andere klanten worden gezien als objectief. We vertrouwen ene Ann (of ze nu in Amsterdam, Doetinchem of Laren woont) meer dan de rechttoe rechtaan boodschap van het bedrijf zelf als ze zeggen dat we hun product moeten kopen.


Stap 4: Werk zowel aan je online als offline merk

Wees consistent. Gebruik uw merklogo's, kleuren en beelden consequent op dezelfde manier, van websites tot visitekaartjes. Betaal voor goede fotografie. Een investering in een mooi ontwerp betaalt zichzelf altijd terug.

Maak gebruik van social media en zet op de belangrijkste vier een profiel van je bedrijf: dus op Facebook, LinkedIn, Pinterest en Twitter. Het is niet perse nodig dat je een fervent gebruiker van die social media bent. Maak er op een slimme manier gebruik van, gebruik speciale programma’s voor het beheren van de inhoud en stuur je berichten naar al je netwerken tegelijk.
Zorg ervoor dat je met al je berichten en iedere foto die je deelt, bijdraagt aan je eigen merk. Denk strategisch om er optimaal gebruik van te maken.
Streef er naar als het om het posten van berichten en tweets gaat voor een juiste mix: 60 procent persoonlijk/privé, 25 procent zakelijke en de resterende 15 procent informatief en/of probleemoplossend.
Registreer jezelf (domeinregistratie) en zet een eigen website op met links naar social.

Maak een zakelijke website (bijvoorbeeld localrealestate.com) en geef hier voornamelijk informatie over onroerend goed en het zoeken naar een woning. Geef zo min mogelijk persoonlijke informatie op deze site, maar zet er wel een link op naar uw persoonlijke site voor meer info.
Offline media zoals visitekaartjes, flyers en brieven moeten consistent zijn. Dus herkenbaar voor de klant en professioneel ontworpen. Zorg voor een goed gebruik van je logo en profielfoto.


Als je deze stappen opvolgt, ervaar je zelf dat je een voorsprong krijgt op je concurrenten. Het is belangrijk voor jezelf om voor ogen te hebben wat je te bieden hebt. Grote kans dat ook anderen dat gaan zien en je ‘personal brand’ gaan herkennen en erkennen. Dat is precies waar ik met dit betoog naar toe wil.


Jarad Hull, auteur van deze opinie, is CEO van Blueroof360. Dit is een vertaling van een artikel dat eerder verscheen onder de titel: A real estate agent’s guide to defining personal branding